Onderzoek naar ‘regulatory job fit’

Nieuw mooi onderzoek naar de mate waarin de ‘regulatory fit’ met de combinatie van preventie- en promotietaken in het werk een relatie hebben met baantevredenheid en mentale gezondheidsklachten. Preventietaken zijn die taken die als je ze niet goed doet vooral een negatief effect hebben op organisaties (afbreukrisico hoog) en promotietaken zijn taken waar je je als medewerker positief op kunt onderscheiden, terwijl een fout minder erg is. Het vraagt verschillende houdingen en skills van medewerkers, maar is iedereen daar tegen opgewassen? In dit onderzoek is op taakniveau gekeken naar deze mix aan taken. De eerste keer dat dat op deze manier is onderzocht.

(In het Engels) Using a task approach, this study examined the extent to which employee regulatory focus would “gravitate” employees towards promotion-versus prevention-oriented tasks within their jobs,and whether a subsequent regulatory fit/misfit would be associated with their well-being (i.e., mental health and job satisfaction). In a pre-study among 37 employees, we determined the regulatory focus of work tasks from the Netherlands Skill Survey, which are relevant to the general working population, resulting in a selection of 7 promotion and 11 prevention tasks. For our main study, we used the Dutch Longitudinal Internet Studies for the Social Sciences (LISS) panel and collected data from 1,606 respondents. In 2011, we collected respondents’ regulatory focus and in 2012, we collected their work tasks and well-being. Promotion-oriented employees considered both promotion and prevention tasks to be highly relevant in their jobs, and this relevance was associated with their mental health. Prevention-oriented employees, however, did not respond to the relevance of promotion or prevention tasks and generally reported lower well-being, irrespective of the regulatory focus of their tasks. We tentatively conclude that promotion focus gravitates employees towards job with a richer task content, containing both promotion and prevention tasks.
 
 

 
Onderzoek is uitgevoerd in samenwerking met Veerle Brenninkmeijer, Melissa Vink (Universiteit Utrecht) Dagmar Beudeker (TNO) & Floor Rink (Rijksuniversiteit Groningen). (Verschenen in European Journal of Work and Organizational Psychology, 2018)